8 op tien Belgische managers actief op zoek naar nieuwe baan

Robertson Associates, een Europees Executive Search bureau gevestigd in Brussel, heeft een studie uitgevoerd naar de mobiliteit van de Europese managers. De enquête werd online gevoerd onder 450 managers. De resultaten liegen er niet om en stellen dat het merendeel van die managers open staat voor een nieuwe job en dat geldt alvast ook voor België. 

8 op 10 managers binnen de BeLux zijn actief op zoek naar een nieuwe baan
Uit het onderzoek dat Robertson Associates uitvoerde blijkt dat 98% van de Europese managers open staan voor nieuwe carrièremogelijkheden. 8 van de 10 managers stellen zelfs actief op zoek te zijn, waarvan de meesten ook bereid zijn van baan te veranderen binnen het jaar. Deze cijfers gelden ook voor de Belgische en Luxemburgse managers.

Hoewel de vrouwelijke managers iets minder actief op zoek zijn dan mannen (respectievelijk 71% vs 83%), blijft de trend dezelfde. Als de Belgen op het Europese gemiddelde zitten, lijken de Fransen en Italianen nog meer dan ons bereid om een nieuwe baan aan te gaan ( 91% vs 94%), terwijl de Duitsers en Zwitsers de rij sluiten met 71% en 70%. Dit fenomeen valt waarschijnlijk te verklaren aan de hand van de bloei van de lokale economie.

Verveling als sterkste motivatie
Deze grote interesse voor een nieuwe baan heeft drie grote redenen: 37% van de Belgische respondenten zegt over het algemeen ‘behoefte te hebben aan verandering’, 23% is niet tevreden met hun huidig bedrijf of werk en 20% geeft aan geen doorgroeimogelijkheden te hebben binnen het bedrijf waar ze momenteel tewerkgesteld zijn. Opvallend is dat het salaris het minst opgegeven wordt (15%) als reden om de huidige job te verlaten.

Pierre Collowald, International Partner bij Robertson Associates vertelt: “Het is duidelijk dat het cruciaal is om een aantrekkelijke werkomgeving te creëren die een individuele ontwikkeling biedt aan iedere werknemer. Naast de ‘war for talent’ worden de werkgevers vandaag de dag geconfronteerd met een nieuwe uitdaging: managers worden tegenwoordig geïnspireerd door waarden zoals innovatie en verantwoordelijkheid en ze hebben een hekel aan verveling. Het is dus belangrijk om het persoonlijke succes van de medewerkers te bevorderen en slimme manieren te bedenken om hen ook te behouden.”

Mobiliteit als kans voor bedrijven
Het vertrek van een manager is altijd een kritieke situatie voor een bedrijf. Uit de studie blijkt echter ook dat het eveneens interessante mogelijkheden creëert voor werkgevers die nieuwe managers werven of die diegenen die vertrekken moeten vervangen. Wanneer een manager een bedrijf verlaat moet die immers een ander bedrijf gaan zoeken.
De studie brengt aan het licht dat slechts 9% van de Europese managers verwachten om opnieuw in dezelfde sector terecht te komen. De mobiliteit speelt zich dus af over verschillende sectoren heen. Bovendien zorgt de internationale mobiliteit ervoor dat bedrijven kunnen vissen in een enorme ‘pool’ van kandidaten. Qua internationale mobiliteit zien we dat de Fransen en Italianen het meest open staan voor een job in het buitenland, terwijl de Zwitsers en de Duitsers daar het minst voor te vinden zijn.

Niet kiezen tussen behoud en aanwerving
Ieder bedrijf heeft de behoefte werkkrachten aan te werven of te behouden en daarbij zal het rekening moeten houden met de belangrijkste verwachtingen van de managers van vandaag. In de BeLux zijn dat: een uitdagende functie (88%), een sterke voeling met de bedrijfscultuur (48%)  en een verandering van positie of salaris (37%).

Guillaume Baude, Partner bij Robertson Associates: “De strijd tegen de verschuiving moet worden gevoerd op twee fronten. Werkgevers moeten hun beste managers weten te behouden door middel van effectieve oplossingen op het gebied van leiderschap, zoals bijvoorbeeld coaching. Tegelijkertijd moeten ze deze sterke mobiliteit ook accepteren en beantwoorden met innoverende projecten, zoals bijvoorbeeld ‘aanwervingsplanning’ en de ‘pools’ vol talenten bespelen buiten hun bedrijf, zowel in het binnenland als in het buitenland. In ieder geval moeten zulke strategieën zo snel mogelijk worden doorgevoerd, zonder enige tijd te verliezen.”

De uitgebreide resultaten van de studie kan u hier bekijken.

Over Robertson Associates
Robertson Associates (www.robertson-associates.eu) is een Europese firma gespecialiseerd in Executive Search, Interim Management en Consulting. Het bedrijf bestaat 60 jaar, is pionier in Europa op het gebied van Executive Search en is één van de meest prestigieuze bedrijven in Europa. De hoofdzetel van het bedrijf is gevestigd in Zürich, met kantoren in Stuttgart, Milaan, Brussel, Londen, Utrecht, Glasgow en Miami, en heeft een samenwerking lopen met strategische partners in Sao Paolo en Hong Kong. Robertson Associates wordt geleid door een internationaal team van professionals dat expertise binnen de sector weet te combineren met ervaring binnen werving en consulting.

 

Contacteer ons
Pierre Collowald International Partner , Robertson Associates
Stephanie Verwimp PR-Consultant, NewsEngine PR
Pierre Collowald International Partner , Robertson Associates
Stephanie Verwimp PR-Consultant, NewsEngine PR
Over youEngine

youEngine is de fusie van het marketing- en communicatiebureau youAntwerpen en het PR- en communicatiebureau NewsEngine. youEngine biedt een compleet pakket geïntegreerde marketing- en communicatiediensten aan met public relations, content marketing, sociale media, online marketing en offline activatie.

youEngine
Nassaustraat 39-41
2000 Antwerpen