Ambitieuze 2020-doelstellingen voor Diageo op het vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen

Diageo, wereldwijd leider in alcoholische dranken, kondigt 20 nieuwe doelstellingen aan op het vlak van duurzaamheid en verantwoord ondernemen die het bedrijf tegen 2020 wil verwezenlijken in drie belangrijke domeinen. Diageo wil namelijk zijn ecologische voetafdruk verder verkleinen, zijn leiderschap m.b.t. alcohol in de samenleving uitbouwen en welvarende gemeenschappen ondersteunen.

De doelstellingen bouwen voort op wat het bedrijf tot nu toe heeft verwezenlijkt en liggen ook in lijn met de nieuwe Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties. “Onze nieuwe doelstellingen moeten het mogelijk maken om de impact van onze programma’s op het leven van de mensen in de gebieden waar we actief zijn beter te kunnen meten en evalueren”, vertelt Dirk Van Ham, Country Director Benelux bij Diageo. “De slogan van Diageo ‘celebrating life, every day, everywhere’ staat voor het beste maken van het leven – uitblinken op het werk, thuis, met je vrienden, binnen de samenleving en ook ten voordele van de samenleving. Ons doel is dan ook om altijd een positieve bijdrage te leveren aan onze samenleving, waar ook ter wereld.”

 

Ivan Menezes, Chief Executive bij Diageo, verklaart: “Ik ben heel fier op wat Diageo al heeft verwezenlijkt op het vlak van verantwoord ondernemen zoals het creëren van een positieve rol voor alcohol in de samenleving. We hebben ambitieuze doelstellingen vastgelegd en we zullen al onze middelen en creativiteit inzetten om echt een verschil te kunnen maken. We willen bovendien een beter inzicht krijgen in de doeltreffendheid van onze programma’s zodat we er beter over kunnen rapporteren en op die manier een zo groot mogelijke impact hebben.”

 

Leiderschap m.b.t. alcohol in de samenleving

Diageo beseft dat het zich in de eerste plaats moet richten op de rol en de gevolgen van alcohol voor de samenleving. Daarom heeft het bedrijf zijn inspanningen tijdens de voorbije tien jaar gericht op het promoten van verantwoord alcoholgebruik, via verschillende programma’s wereldwijd.

 

We zullen deze inspanningen voortzetten en focussen daarbij op de vijf verbintenissen van de alcoholindustrie om schadelijk alcoholgebruik te verminderen*. Naast die verbintenissen blijven we partnerschappen opzetten om iets te doen aan schadelijk alcoholgebruik; daarbij richten we ons vooral op de landen in onze top-20. Via onze 2020-doelstellingen willen we bovendien één miljoen ambassadeurs voor verantwoord alcoholgebruik aanstellen die pleiten voor een verantwoordelijke en positieve rol van alcohol in de samenleving.”

 

Welvarende gemeenschappen ondersteunen

De distilleerderijen, brouwerijen en wijnbouwbedrijven van Diageo vormen het hart van de gemeenschappen waar het bedrijf actief is. Diageo vindt het daarom zijn verantwoordelijkheid om via zijn productieketen ’shared value’ te creëren. In het kader van zijn 2020-doelstellingen zal Diageo zijn partnerschappen met lokale boeren en landbouwgemeenschappen voortzetten om duurzamere productieketens en grondstoffen te ontwikkelen. Het zal zijn bestaande programma’s, die focussen op het leveren van gezond drinkwater en sanitaire voorzieningen (Water of Life), het ontwikkelen van vaardigheden in de retail hospitality sector (Learning for Life) en op de emancipatie van de vrouw (Plan W), versterken en uitbreiden.

 

Ecologische voetafdruk verkleinen

Diageo produceert jaarlijks meer dan 6,5 miljard liter drank in meer dan 130 productievestigingen in meer dan 30 landen. Diageo weet dat de gevolgen voor het milieu zich niet beperken tot de vestigingen die eigendom zijn van het bedrijf. Zijn 2020-doelstellingen geven dan ook blijk van de noodzaak om beter om te gaan met waterbeheer en koolstofemissies in hun hele productieketen. Diageo zal dus steeds meer samenwerken met leveranciers en ernaar blijven streven om de groei van zijn activiteiten los te koppelen van zijn ecologische voetafdruk.

 

Diageo heeft met verschillende interne en externe deskundigen samengewerkt om de nieuwe 2020-doelstellingen te ontwikkelen. Sally Uren, CEO van Forum for the Future, gaf toelichting bij de doelstellingen: ‘Het verheugt me dat Diageo een reeks duurzaamheidsverbintenissen op lange termijn aangaat en zo een echt verschil wil maken in de wereld. De 2020-doelstellingen van Diageo tonen aan dat deze onderneming duidelijk heeft begrepen dat er nood is aan samenwerking buiten zijn traditionele bedrijfsgrenzen om duurzame productieketens en verantwoord alcoholgebruik te promoten.’

 

Voor meer informatie over de 20 nieuwe 2020-doelstellingen van Diageo surf naar http://www.diageo.com/en-row/csr/sustainability/Pages/2020-Sustainability-Responsibility-targets.aspx.  

 

* Zie http://www.producerscommitments.org/ voor meer informatie over de verbintenissen van de producenten van bier, wijn en sterke dranken.

 

Einde

 

Over Diageo

Diageo is wereldwijd de grootste producent en verdeler van gedistilleerde dranken, bieren en wijnen met bekende merken als Johnnie Walker, Crown Royal, JεB, Windsor, Buchanan’s en Bushmills whisky’s, Smirnoff, Cîroc en Ketel One vodka’s, Baileys, Captain Morgan, Tanqueray en Guinness. Diageo is een bedrijf dat actief is over de hele wereld en zijn producten verkoopt in meer dan 180 landen. Het bedrijf staat genoteerd op zowel de Londense (DGE) als de New Yorkse (DEO) beurs. Voor meer informatie over Diageo, zijn medewerkers, merken en prestaties, surft u naar www.diageo.com. Voor meer informatie over de initiatieven van Diageo rond verantwoord drinkgedrag kunt u een kijkje nemen op www.drinkIQ.com.

 

Celebrating life, every day, everywhere.

Contacteer ons
Elisah Van Den Heuvel PR Consultant, NewsEngine PR
Isabelle Van Laethem Corporate Relations Director Diageo Benelux, Diageo
Elisah Van Den Heuvel PR Consultant, NewsEngine PR
Isabelle Van Laethem Corporate Relations Director Diageo Benelux, Diageo
Over youEngine

youEngine is de fusie van het marketing- en communicatiebureau youAntwerpen en het PR- en communicatiebureau NewsEngine. youEngine biedt een compleet pakket geïntegreerde marketing- en communicatiediensten aan met public relations, content marketing, sociale media, online marketing en offline activatie.

youEngine
Nassaustraat 39-41
2000 Antwerpen