Brandstofverbruik Lyreco daalt na 3 maanden met 3,7% door ecorijden

Lyreco leert personeel een milieubewuste rijstijl aan

Berchem - Lyreco, Europees marktleider in business-to-business oplossingen op het vlak van duurzame kantoorproducten en werkplekbenodigdheden, leert haar personeel milieuvriendelijk rijden om zo haar ecologische voetafdruk in te perken. Dit initiatief maakt deel uit van haar ECO FUTURE strategie waarbij het bedrijf haar CO2-uitstoot tegen 2015 met 20% wil verminderen.

Verbruik pilootproject ecorijden voor bedrijfswagens daalt met 3,7% in de eerste 3 maanden.

Lyreco wil haar CO2-voetafdruk drastisch inperken en neemt hiervoor op Benelux-niveau verschillende maatregelen. Eén daarvan is haar werknemers een milieuvriendelijke rijstijl aanleren. Het bedrijf startte hiervoor een project op bij zowel de chauffeurs die de leveringen doen als bij het verkoopsteam.

In mei 2014 werd een ecorijden project opgestart voor bedrijfsvoertuigen, namelijk een pilootproject bij 24 verkopers en managers. Dit e-positief programma, in samenwerking met Drivolution, is een trainingsproject waarbij de pilootgroep een jaar lang positief wordt gestimuleerd om zijn rijstijl aan te passen. Ze leren zowel veiliger als economischer rijden. Dit gebeurt via een combinatie van e-learning en praktijk- en groepssessies met een instructeur.

Tijdens de praktijksessie bekijkt de instructeur individueel de rijstijl van de deelnemers. Er wordt opgeteld hoe vaak de chauffeur de rempedaal aanraakt, hoe snel hij vertraagt, hoe lang hij in de groene zone van het toerentalgebied heeft gereden, hoe vaak hij te snel heeft opgetrokken enzovoort. Elke individuele deelnemer leert op eigen ritme bij.

Paul Opmeer, Transport Manager Benelux bij Lyreco: “Enkele tips zijn om rustig in beweging te komen en op tijd te schakelen, dus bij een laag toerental. Optrekken mag dan weer relatief snel en de instructeur raadt ook aan om altijd in de hoogst mogelijke versnelling te rijden bij stabiele snelheid om zo weinig mogelijk brandstof te verbruiken. Verder leren onze medewerkers om te anticiperen op het verkeer, de weg, het remmen en het stoppen.

Gedurende het ganse jaar wordt het dieselverbruik opgevolgd en wordt het bewustzijn van de deelnemers verhoogd door informatieve e-mails en sms-berichten. Op die manier wil Lyreco een duurzame gedragsverandering teweegbrengen die een meetbare impact heeft op het verbruik.

Diane Buggenhout, QSS Manager Benelux: “Bij Lyreco hameren we op duurzaamheid. Met onze ECO FUTURE initiatieven – waar ecorijden deel van uitmaakt - willen we tegen 2015 20% minder CO2 uitstoten ten opzichte van 2010. Enkel de chauffeurs van de bestelwagens ecologisch leren rijden vinden we niet voldoende. Het management kon daarom niet achterblijven”.

De gemiddelde daling van het verbruik door het volgen van het e-positief programma is op dit moment 3,7%. Op jaarbasis zou dat betekenen:

•             Daling in verbruik van 3,7 %

•             Bespaarde liters = 998 liters

•             Bespaarde kg CO2 = 2634 kg CO2

Wanneer het proefproject is afgelopen in 2015 zal Lyreco verdere stappen ondernemen om het programma verder uit te rollen.

De gemiddelde CO2-uitstoot van de bedrijfswagens van Lyreco ligt momenteel op 108 gr/km. Tegen eind 2014 wil Lyreco deze uitstoot nog verlagen tot 105 gr/km.

Bestelwagens Lyreco stoten 8,6% minder CO2 uit

Eind 2012 begin 2013 kregen alle 75 chauffeurs, die de leveringen uitvoeren in België en Nederland, een cursus ecorijden. Dit gebeurde via simulatoren die in de lokale transportvestigingen werden geplaatst en waarbij de chauffeurs eerst een theoretische training kregen en daarna de theorie konden oefenen op de simulator. Sindsdien wordt het individuele verbruik van de chauffeurs nog strikter opgevolgd door de transportverantwoordelijke van Lyreco. De chauffeurs met een hoger verbruik worden uitgenodigd voor een praktijktraining met een instructeur op de baan.

Gelijktijdig met de cursus ecorijden voor de chauffeurs stapte Lyreco over op zuinige bestelwagens en bestaat haar vloot nu uit twee elektrische bestelwagens en 71 bestelwagens met een EUR 5 motor. Deze combinatie zorgde ervoor dat de CO2-uitstoot met 8,6% verlaagde van gemiddeld 1294 gr/per levering in 2013 naar 1183 gr/per levering. Lyreco vermindert zo niet alleen haar ecologische voetafdruk, maar spaart ook brandstof uit. “In 2013 zaten we algemeen op 12,30 liter per 100 km (inclusief onze vrachtwagens), vandaag de dag zitten we gemiddeld op 11.72 liter/ 100 km, dus een verlaging van 4.7%. Aanvankelijk waren de chauffeurs wat twijfelachtig over het project, maar achteraf waren ze aangenaam verrast door het resultaat”, aldus Paul Opmeer, Transport Manager Benelux.

Naast een lagere CO2-uitstoot is een ander belangrijk pluspunt van het ecorijden de hogere veiligheid van de bestuurders, die minder betrokken zijn bij ongevallen en het verkeer vlotter houden. “Een daling van het aantal ongelukken hebben we niet opgemerkt, maar het aantal ongelukken binnen ons bedrijf is bijna nihil”, vertelt Paul Opmeer.

 

-  EINDE -

 

Over Lyreco:

Lyreco is Europees marktleider in business-to-business oplossingen op het vlak van kantoorproducten en werkplekbenodigdheden. Met een personeelsbestand van 10.000 werknemers, onder wie een sales force van meer dan 4.500 mensen, ligt de focus op klantenservice en een uitmuntende distributie. Lyreco is niet alleen marktleider in Europa, maar heeft ook vestigingen in Noord-Amerika, Australië en Azië en is actief in 27 landen. De groep realiseerde een omzet van € 2 miljard in 2013. Dankzij partners is Lyreco nu actief in 44 landen verdeeld over 5 continenten.

Meer informatie vindt u op http://eco.lyreco.be.

Elisah Van Den Heuvel

PR Consultant, NewsEngine PR

Paul Vieijra

Managing Director Lyreco Benelux , Lyreco

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over youEngine

youEngine is de fusie van het marketing- en communicatiebureau youAntwerpen en het PR- en communicatiebureau NewsEngine. youEngine biedt een compleet pakket geïntegreerde marketing- en communicatiediensten aan met public relations, content marketing, sociale media, online marketing en offline activatie.

Contact