Eerste Belgische lichting studenten van Diageo’s Learning for Life Bartender opleidingsprogramma studeert af

Mijlpaal van 100.000 opleidingen in 35 landen wordt gevierd

Zellik - Diageo reikt vandaag de diploma’s uit aan de deelnemers van zijn “Learning for Life” programma, die de opleiding tot bartender tot een goed einde brachten. Learning for Life is een sociaal opleidingsprogramma voor jongvolwassenen zonder specifieke kwalificaties en jonge werklozen, in samenwerking met de non-profitorganisatie Paso A Paso en de trainingsschool ‘Bar Connector’ van Alain Vervoort. Het project ging in september dit jaar van start en levert nu zijn eerste gediplomeerde bartenders af.

Learning for Life is een internationaal initiatief van Diageo dat jongvolwassenen nieuwe opleidings- en jobperspectieven biedt. Het project werd deze zomer ook in ons land opgestart, in het Brussels en Waals Geweest, omdat de werkloosheidsproblematiek hier het hoogst is. Twaalf kandidaten beëindigden ondertussen een zes weken durende theoretische opleiding gevolgd door een stage van zes weken in de horeca. Via 20 modules, gegeven door bekenden uit het vakgebied, leerden de deelnemers de verschillende producten en tools kennen waarmee een barman in zijn vak te maken krijgt.

 

Zo kregen ze naast een cursus cocktails bereiden door Alain Vervoort (Bar Connector), Sergio Pezzoli (wereldkampioen barman 2005) en Filippo Baldan (toonaangevend mixoloog) ook opleidingen wat betreft wijnen, bieren, barista (in samenwerking met John Henrard, Manager van Café Segafredo), productkennis van sterke dranken en een opleiding kassa- en voorraadbeheer. Bovendien kregen ze ook een elementaire EHBO-cursus, een module Engels en Nederlands, noties van arbeidsrecht, conflictbeheer, enz.

 

Dirk Van Ham, Country Director Benelux van Diageo:  “Met dit project toont Diageo zijn engagement naar de gemeenschap waar het deel van uitmaakt en wil het als werkgever ook een signaal geven dat we meewerken aan oplossingen om de jeugdwerkloosheid terug te dringen. Een specifieke praktijkgerichte opleiding op dit niveau bestond nog niet in ons land. Het is een unieke kans voor werkloze jongeren om de vaardigheden te verwerven die noodzakelijk zijn om een succesvolle loopbaan in de horecasector uit te bouwen. Tegelijkertijd zorgen deze gemotiveerde en gekwalificeerde jongeren voor een kwaliteitsinjectie in de horecasector, waardoor we een win-win situatie creëren.”

 

Het Learning for life programma heeft sinds haar start in Latijns Amerika in 2008  al meer dan 100.000 mensen uit 35 landen geholpen, deze mijlpaal wordt vandaag ook gevierd. “We zijn trots op de vooruitgang die we met dit vooruitstrevende programma boeken. Elke dag kunnen we het leven van duizenden mensen verbeteren door hen een opleiding aan te bieden en de vaardigheden bij te brengen die ze nodig hebben om een job te vinden en zo te voorzien in een betere toekomst voor zichzelf en hun gezin. Op deze manier stimuleren we ook overal ter wereld de groei van de lokale economieën. Op middellange termijn willen we het opleidingsprogramma ook in andere Belgische steden aanbieden en zo jaarlijks een 100-tal deelnemers opleiden”, aldus Dirk Van Ham.
 

Manuel Blicquy, één van de deelnemers van Learning for life België (24 jaar): “Ik wilde graag een beroep leren dat me toelaat om de wereld rond te reizen. Op de trein botste ik op een artikel over Learning for Life en schreef me meteen in. De opleiding heeft mijn visie over het vak van barman volledig veranderd. Het is een job waarvoor veel kennis vereist is. Een basis van die kennis kregen we alvast mee, zodat we ons verder kunnen professionaliseren. We kregen kennis mee van producten en leerden technieken die te pas komen bij het maken van cocktails, maar ook kennis van wijnen, bieren en een barista training. Ik vind het een eer om deze gratis opleiding te hebben mogen volgen.”

 

Arturo Belgout (20 jaar): “Ik heb heel veel geleerd van Learning for Life. Het programma heeft me gelanceerd in het vak van barman door me de nodige tools aan te bieden. Ik ben heel blij dat Diageo me deze kans heeft gegeven en dat Bar Connector en Paso à Paso me hebben geselecteerd.”

 

Learning for Life wereldwijd

Met het initiatief wil drankenproducent Diageo overal ter wereld mensen helpen om hun talenten te ontwikkelen en zo betere carrièremogelijkheden te creëren. Learning for Life is een belangrijk onderdeel van de duurzaamheidssstrategie van Diageo en werd in het leven geroepen om de groeiende jeugdwerkloosheid aan te pakken.

 

Het Learning for Life-programma wordt uitgevoerd in samenwerking met lokale onderwijs-, overheids- en opleidingsorganisaties over de hele wereld. Het programma reikt kansarmen waardevolle levensvaardigheden aan en biedt hen een opleiding in vier belangrijke aspecten die verband houden met de sector en waardeketen van Diageo: bartending, horeca, retail en ondernemerschap. Met programma’s die afgestemd zijn op de eisen en kenmerken van de lokale arbeidsmarkt wil Diageo bovendien een eerste werkervaring meegeven. Dat is een belangrijke stap op weg naar een vaste baan.

 

Het programma werd in 2008 opgezet door Diageo Latin America, Learning for Life werd sindsdien uitgerold in meer dan 75 programma’s in ruim 35 landen.

 

Voor meer informatie, surf naar http://diageolearningforlife.com/

 

###

 

Over Diageo
Diageo is wereldwijd de grootste producent en verdeler van gedistilleerde dranken, bieren en wijnen met bekende merken als Johnnie Walker, Crown Royal, JεB, Windsor, Buchanan’s en Bushmills whisky’s, Smirnoff, Cîroc en Ketel One vodka’s, Baileys, Captain Morgan, Tanqueray en Guinness. Diageo is een bedrijf dat actief is over de hele wereld en zijn producten verkoopt in meer dan 180 landen. Het bedrijf staat genoteerd op zowel de Londense (DGE) als de New Yorkse (DEO) beurs. Voor meer informatie over Diageo, zijn medewerkers, merken en prestaties, surft u naar www.diageo.com. Voor meer informatie over de initiatieven van Diageo rond verantwoord drinkgedrag kunt u een kijkje nemen op www.drinkIQ.com.Celebrating life, every day, everywhere.

Over Learning for Life
Learning for Life is een internationaal initiatief van Diageo, dat tot doel heeft jongvolwassenen nieuwe opleidings- en jobperspectieven in de horeca te bieden. In het opleidingsprogramma staan de volgende 5 aspecten centraal: Bartending, Retail, Manufacturing, Entrepreneurship, Hospitality. Learning for Life werd in 2008 in Latijns-Amerika in het leven geroepen en is vandaag al beschikbaar in meer dan 35 landen. Intussen werden er wereldwijd al meer dan 100.000 deelnemers opgeleid. Meer informatie rond dit internationale initiatief vindt u op http://diageolearningforlife.com/

Contacteer ons
Elisah Van Den Heuvel PR Consultant, NewsEngine PR
Isabelle Van Laethem Corporate Relations Director Benelux, Diageo
Elisah Van Den Heuvel PR Consultant, NewsEngine PR
Isabelle Van Laethem Corporate Relations Director Benelux, Diageo
Over youEngine

youEngine is de fusie van het marketing- en communicatiebureau youAntwerpen en het PR- en communicatiebureau NewsEngine. youEngine biedt een compleet pakket geïntegreerde marketing- en communicatiediensten aan met public relations, content marketing, sociale media, online marketing en offline activatie.

youEngine
Nassaustraat 39-41
2000 Antwerpen