Met de auto tot 3 keer sneller naar het werk dan met het openbaar vervoer
Steekproef van LeasePlan legt achilleshiel van nieuwe NMBS-regeling bloot: de aansluiting van de trein naar de bedrijvenzones buiten de centra verloopt trager dan met de oude regeling.
Donderdag 11 december 2014 — Zaventem – LeasePlan heeft de nieuwe dienstregeling van de NMBS onder de loep genomen en een steekproef georganiseerd om vanuit verschillende plaatsen in het land naar haar kantoor in Zaventem te pendelen. De nieuwe dienstregeling van de NMBS belooft alvast dat pendelaars sneller op hun werk zouden moeten geraken. Maar biedt het openbaar vervoer echt een volwaardig alternatief voor de (bedrijfs)wagen? VAB en Testaankoop maakten recent een vergelijking in Antwerpen tussen de wagen en het gebruik van Park & Ride parkings. Hieruit bleek dat de wagen in de meeste gevallen sneller is dan de tram die net buiten het stadscentrum genomen wordt. De steekproef van LeasePlan leert eveneens dat wie de auto neemt nog steeds tot 3 keer sneller op het werk geraakt dan de pendelaar die op het openbaar vervoer rekent.
“Tot spijt van wie het benijdt maar er is vandaag geen efficiënt alternatief voor de auto waarmee de bedrijvige Belg zich van en naar het werk verplaatst”, zegt Michel Van den Broeck, Managing Director van LeasePlan België.
Het openbaar vervoer kan zijn belofte van alternatief voor de verkeersellende vooralsnog niet waarmaken. Om tegemoet te komen aan de wensen van de hardwerkende professional pakt de NMBS vanaf 14 december uit met een nieuwe dienstregeling. Deze zou moeten leiden tot een betere bediening van de reizigers en een gelijkmatigere verdeling van het aanbod. Bedrijvenzones bereiken met het openbaar vervoer is echter geen sinecure. Een vaak onderschatte parameter is de ligging van bedrijven(parken) aan de rand van de stad, waar het openbaar vervoer onvoldoende oplossing biedt.
Michel Van den Broeck, Managing Director van LeasePlan België: “LeasePlan gelooft in een geïntegreerde, genetwerkte mobiliteit waarbij een deel van het traject met een ander vervoermiddel dan de wagen wordt afgelegd. Maar daarbij moeten comfort en efficiëntie op de eerste plaats komen en zo ver zijn we nog lang niet.”
LeasePlan bekeek of de NMBS nu wel een oplossing biedt en vergeleek negen trajecten(1) die vanuit verschillende vertrekpunten in het land naar de Belgische hoofdzetel van LeasePlan in Zaventem leiden. De simulatie werd gemaakt op basis van de huidige dienstregeling en de nieuwe regeling die vanaf 14 december ingaat.
Wie vanuit de Boskapellaan in Lochristi naar het hoofdkantoor van LeasePlan wil pendelen, is met de wagen net geen uur onderweg. De reistijd verdubbelt bij keuze voor het openbare vervoer. Ook wie vanuit La Louvière vertrekt is een uur langer onderweg als hij voor de trein kiest. Het verschil in reistijd lijkt exponentieel toe te nemen naarmate het vertrekpunt dichter bij de aankomstplaats is gelegen, wat ook werd aangetoond door VAB en Testaankoop. De inefficiëntie van het Belgische openbaar vervoersnet wordt pas echt duidelijk bij een simulatie die begint in de Brusselse rand. Een traject van amper twaalf kilometer tussen Tervuren en Zaventem kost met de auto een kwartier en met het openbaar vervoer 46 minuten. Het slechtste nieuws is er voor wie vanuit Dilbeek of Waterloo vertrekt. Deze reizigers zijn drie keer langer onderweg met het openbare vervoer, dan met de auto.
Tijd berekend aan de hand van oude dienstregeling NMBS:
| Aantal kilometer | Tijd per auto | Tijd met openbaar vervoer |
|
|
|
|
Boskapellaan, Lochristi | 73 km | 1 uur | 2u 32 min |
Museumstraat, Antwerpen | 43 km | 36 min | 1u 35 min |
Kerkstraat, Buggenhout | 33 km | 37 min | 1u 11 min |
Vlaanderenlaan, Dilbeek | 24 km | 31 min | 1u 30 min |
Fazantenlaan, Tervuren | 12 km | 18 min | 46 min |
Rue Saint-Gilles, Liège | 87.5 km | 1 uur | 1u43 min |
Rue De Baume Haine-Saint-Paul, La Louvière | 59 km | 51 min | 1u59 min |
Rue de Virginal, Ittre | 38.4 km | 40 min | 1u39 min |
Rue de la Station, Waterloo | 22,1 km | 27 min | 1u27 min |
Tijd berekend aan de hand van nieuwe dienstregeling NMBS:
| Aantal kilometer | Tijd per auto | Tijd met openbaar vervoer |
|
|
|
|
Boskapellaan, Lochristi | 73 km | 1 uur | 2u 13 |
Museumstraat, Antwerpen | 43 km | 36 min | 1u 48 |
Kerkstraat, Buggenhout | 33 km | 37 min | 1u 27 |
Vlaanderenlaan, Dilbeek | 24 km | 31 min | 1u 34 |
Fazantenlaan, Tervuren | 12 km | 18 min | 1u 48 |
Rue Saint-Gilles, Liège | 87.5 km | 1 uur | 1u 45 min |
Rue De Baume Haine-Saint-Paul, La Louvière | 59 km | 51 min | 2u23 min |
Rue de Virginal, Ittre | 38.4 km | 40 min | 1u51 min |
Rue de la Station, Waterloo | 22,1 km | 27 min | 1u50 min |
De conclusie is dat met de nieuwe dienstverlening de pendelaar dus langer onderweg is dan onder het oude regime. Michel Van den Broeck benadrukt dat het openbaar vervoer onmisbaar is voor veel Belgen, maar het moment dat het een echte vervoersoplossing biedt voor mensen die van en naar bedrijvenzones moeten pendelen, is nog veraf.
(1) Steekproef peilde naar verkeersvoorspelling op dinsdag, vertrek om 08.00 ’s ochtends met als bestemming Excelsiorlaan 8, Zaventem. De test werd uitgevoerd met behulp van http://routes.tomtom.com waarbij rekening werd gehouden met de gemiddelde vertragingen ten gevolge van het spitsverkeer op dinsdag. Routes met openbaar vervoer werden berekend op http://www.belgianrail.be/nl/Home.aspx , met vertrek op dinsdag 08.00 in de ochtend. Er werd steeds gekozen voor de kortst mogelijke reistijd.
Over LeasePlan
LeasePlan is een wereldwijd fleet- en voertuigbeheerbedrijf van Nederlandse oorsprong. Ons volledige service-aanbod bestaat uit financieel en operationeel fleetbeheer waarmee wij de behoeften van een heel gevarieerd klantenbestand kunnen vervullen. Het bedrijf werd meer dan 50 jaar geleden opgericht en inmiddels is het uitgegroeid tot het grootste fleet- en voertuigleasingbedrijf ter wereld, met een personeelsbestand van 6.200 medewerkers waarvan op dit ogenblik meer dan 85% buiten Nederland werkt. Onze wereldwijde concessies beheren zo'n 1,3 miljoen voertuigen van verschillende merken en leveren fleet- en voertuigbeheerdiensten in 32 landen. Wij hebben een bewezen staat van dienst in het versterken van onze aanwezigheid in gevestigde fleetmarkten, maar ook in het verkennen van nieuwe markten en in het uitbreiden van onze business tot toonaangevende posities op de markt. Wij kunnen voortbouwen op onze wereldwijde aanwezigheid en ons internationale netwerk door innovatieve producten aan te bieden, producten die hun geld waard zijn en een service van topkwaliteit om de behoeften van onze nationale en multinationale klanten in te vullen. Wij willen dit alles doen door onze expertise te gebruiken om het runnen van een vloot voor onze klanten eenvoudiger te maken. Deze filosofie is terug te vinden in onze universele belofte aan al onze klanten: ‘It’s easier to leaseplan’.